Víkend skvělých slev - sleva až 25 % na vybrané produkty!

Přihlášení

Jak ovlivňuje čas strávený u obrazovek oči vašich dětí

Digitální doba a současná pandemie koronaviru nás a naše děti nutí trávit více času před počítačem. To bolí naše oči více, než se dříve myslelo.

Oftalmologové tvrdí, že dlouhá doba strávená před notebookem, tabletem nebo chytrým telefonem způsobuje unavené a suché oči, bolesti hlavy, rozmazané vidění a dokonce i myopii.

Proč tomu tak je a co s tím vy a vaše děti můžete aktivně dělat, vám VašeČočky ukáží v následujícím blo­gu.


Důsledky online výuky v dobách COVID-19

Miliony dětí se začaly učit online minulý školní rok a mnoho z nich je i tento rok stále vyučováno z domova. A ačkoli se nyní školy pravidelně znovu otevírají, učitelé a rodiče musí kdykoli očekávat náhlé předčasné ukončení studia a návrat k online výuce a domácímu vzdělávání.

Již nyní mohou oční lékaři říci, že pohled na obrazovku notebooku a tabletu má nepříjemný účinek na oči dětí a mladých lidí. Díky většímu množství online výuky před počítačem nyní oční profesionálové dokonce očekávají nárůst zdravotních problémů s očima.

Klíčové slovo je Astenopie. Jedná se o velmi častý důsledek nadměrného používání obrazovek a vyskytuje se u dětí i dospělých. Příznaky jsou těžká víčka, unavené a červené nebo vodnaté oči, nepohodlí, závratě a bolesti hlavy. Astenopie se běžně označuje jako „digitální únava zraku“ nebo syndrom počítačového vidění.

Web Review of Ophthalmology shrnul v červenci 2020 několik studií a popsal následující pozorování:

Ve studii dětí ve školním věku ve věku od 11 do 17 let pocítilo 18 % z nich na konci dne po studiu na počítači únavu očí. Astenopie je způsobena řadou faktorů, včetně nerovnováhy očních svalů, nekorigované ametropie a nesprávného osvětlení.

Může dlouhá doba před obrazovkami způsobit u dětí krátkozrakost?


Co u deti zpusobuje kratkozrakost?

Na tuto otázku bohužel musíme odpovědět ano. Nárůst používání počítačů a telefonů dětmi jde ruku v ruce se znepokojivým trendem, kterým je nárůst krátkozrakosti u dětí.

Mnoho vědců souhlasí s tím, že světelné paprsky vyzařované obrazovkami zrychlují růst očí, čímž oči prodlužují. To může způsobit krátkozrakost v rané fázi života. Protože tento fenomén v posledních letech tak dramaticky vzrostl, mnoho vědců hovoří o nové rozšířené nemoci: myopii.

Vědecký článek od Clinical Correlations zaměřený na krátkozrakost ve spojitosti se zářením obrazovek prokázal, že dlouhodobé používání digitálních zařízení a doba čtení mohou vést k dočasné krátkozrakosti. Navíc neustálé zírání na blízký objekt a nedostatek přirozeného světla z venkovních aktivit byly spojeny s vyšší mírou časné krátkozrakosti.

Co byste dále měli vědět: Bylo jasně zdokumentováno, že trávení času venku minimalizuje progresi myopie.


Jak bojovat proti unaveným očím a astenopii?

Jít ven a trávit čas v přírodě je dobrý tip. Odborníci také doporučují, aby si děti a dospělí občas odpočinuli od obrazovek, aby se chránili před digitálním vizuálním stresem. Postupujte podle těchto kroků a všimněte si, jak se vaše oči a oči vašich dětí v průběhu času cítí méně stresované.

  • Když vaše dítě sedí před počítačem, mělo by se každých 20 minut podívat na jiný objekt mimo obrazovku
  • Tento objekt by měl být vzdálený asi 6 metrů
  • Během přestávky by vaše dítě mělo několikrát mrknout/li>
  • Přestávka by měla trvat asi 20 sekund

Toto cvičení by mělo brzy přinést úlevu vašim očím i očím vašeho dítěte. Je však třeba věnovat pozornost několika dalším věcem, jako je poloha vsedě, vzdálenost od počítače a nastavení obrazovky, jak je popsáno dále.

Počítačové brýle proti unaveným očím a špatnému spánku

Vy a vaše děti se můžete také chránit před paprsky obrazovek tím, že budete nosit počítačové brýle. Blokují krátké modré vlny, které by jinak zasáhly naše oči a sítnici po celý den. To může zabránit bolestem hlavy a unaveným očím a zlepšit spánek, zejména při večerním použití. Přečtěte si více o výběru brýlí proti modrému světlu na VašeČočky.

Naše doporučení na brýle proti modrému světlu:


Nakonec zajistěte u svého stolu dobrou ergonomii

Ergonomie a optimalizace pracoviště jsou stejně důležité jako odpočinek vašich očí. Zde je několik doporučení pro lepší držení těla a návyky:

  • Ujistěte se, že se na notebook díváte ze vzdálenosti přibližně 45 až 60 cm od sedadla. V ideálním případě by měl být monitor umístěn ve výšce očí. Tablety by měly být drženy na délku paže.
  • Chcete-li snížit oslnění, umístěte všechny zdroje světla za vaše záda, nikoli za obrazovku počítače.
  • Upravte jas a kontrast obrazovky tak, aby to bylo pro vás a vaše dítě pohodlné.
  • Nepoužívejte zařízení venku nebo v jasně osvětlených místnostech; odlesky z obrazovky mohou způsobit namáhání očí.
  • Vyvarujte se učení v temných místnostech. Pokud se zornice rozšíří kvůli tmě, může jas obrazovky způsobit nepohodlí.
  • Náš nejdůležitější tip: odložte všechna zařízení 30 až 60 minut před spaním. Modré světlo může rušit spánek. Zapněte „noční režim“ nebo podobný režim pro vaše dospívající děti, abyste snížili účinky modrého světla.


Zdroje:

1. Review of Opthhalmology, https://www.reviewofophthalmology.com/…e-of-covid19
2. Science Daily, https://www.sciencedaily.com/…06162718.htm
3. iovs, Investigative ophthamology and visual science, https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?…
4. Clinical correlations, https://www.clinicalcorrelations.org/…gital-world/

Líbí se vám tento článek? Podělte se se svými přáteli.

Leonie je vedoucí našeho blogu Lentiamo. Zkoumá lékařské texty, řeší složitá témata s našimi optiky a vytváří vzdělávací obsah pro náš blog, slovník pojmů a různé průvodce. Její specialitou je dělat složité záležitosti očního lékařství srozumitelnými pro naše čtenáře.

Komentáře

    Žádný dotaz...

    Údaje označené * jsou povinné

    Nejprodávanější produkty