Přihlášení

Únava očí: jak se jí v práci vyhnout?

Jak ulevit unaveným očím?

Únava očí je problém, který v dnešní době postihuje stále více a více lidí. Zejména pak v práci, kde jsou mnozí nucení trávit celý den koukáním do jednoho či dvou monitorů bez jakékoli ochrany proti jasu, který může být pro oči nebezpečný.

Může zapříčinit dlouhotrvající bolesti hlavy, brnění sítnice a někdy i tiky v obličeji. Za všemi těmito příznaky stojí únava způsobená nepřetržitým koukáním do monitoru. Naštěstí existují způsoby, jak s tímto fenoménem bojovat. Píšeme o nich v tomto článku.

Únava očí způsobená pohyby na obrazovce

Za fenoménem digitální únavy očí stojí hned několik faktorů, které se dějí na vaší obrazovce.

  • Podsvícení: Představte si, že byste několik dní v kuse museli dlouhé hodiny zírat na žárovku. Takový efekt má totiž podsvícení na váš zrak, a to i v případě měkkého světla.
  • Modré světlo: všude se píše, že je velmi škodlivé. Může způsobit VPMD – věkově podmíněnou muskulární degeneraci. Stane se vám někdy, že vidíte před očima tečky, když odvrátíte zrak od počítače? VPMD tento jev způsobuje v intenzivnější formě a lidé, kteří jí trpí, obvykle vidí ve středu zorného pole černou skvrnu. Ta se postupně zvětšuje, až zorné pole zcela zakryje.
  • Problémy s koncentrací: ty nejsou způsobeny přímo obrazovkou jako takovou, ale tím, že se na ni díváte po dlouhé hodiny. Celý den se soustředíte na to, co se děje před vašima očima, proto je normální, když na konci rušného pracovního dne pocítíte únavu. Stejný jev může nastat, pokud dlouho sedíte za volantem, proto byste si během řízení měli dělat pravidelné přestávky.
  • Světelné přechody: tento jev obvykle nastane při brouzdání po internetu. Například pokud váš zrak přejde z bílého wordovského dokumentu na internetové stránky, které obvykle mívají tmavší barvy, pro vaše oči to znamená rozdíl ve vnímání barev, což je pro ně velmi namáhavé.
  • Špatný zrak: dalším důvodem, proč máte pálící a unavené oči může být slabý zrak. Čočky vám mohou pomoci. Pokud chcete zjistit, zda potřebujete čočky (nebo brýle), zkuste náš test!

Bojujte s únavou.

Jak s tímto problémem zatočit? V dnešní době většinu času trávíme koukáním do obrazovek, ať už kvůli práci nebo zábavě.

  • Bojovat proti modrému světlu můžete dvěma způsoby: noste ochranné brýle nebo si v počítači nastavte displej na noční režim, což dá obrazovce lehce oranžové zabarvení, které odfiltruje poměrně velké množství modrého světla.
  • Podsvícení obrazovky můžete vypnout nebo alespoň ztlumit (zejména v přítmí) tím, že obrazovku namíříte ke zdroji světla a nebudete tak podsvícení potřebovat.
  • co se soustředění týče, moc možností nemáte, pouze si můžete dělat během pracovního dne několik přestávek. Během nich byste se neměli koukat na obrazovku a pokud možno odložte i svůj smartphone.
  • Na světelné přechody můžete použít stejnou taktiku jako proti modrému světlu: noční režim dá monitoru oranžový nádech, který zmírní intenzitu přechodu mezi tmavými a světlými barvami.

Pokud pravidelně trpíte únavou očí, řiďte se těmito radami a používejte oční kapky pro pocit úlevy.

Líbí se vám tento článek? Podělte se se svými přáteli.

Komentáře

Žádný dotaz...

Údaje označené * jsou povinné

Nejprodávanější produkty